Obama, Obama, Obama - lägg av!

Jag tänkte börja med att gardera mig mot era idiotförklaringar genom att försöka få er att förstå att, även fast jag borde, så bryr jag mig inte. (Puh, lång mening)

"USA är ett så stort land med enormt inflytande över HELA världen. Det rör dig i högsta grad!" Eh, jaa, men jag orkar inte. Någon gång under min skolgång har någon, kvalificerad men ändå dålig, SO-lärare suddat bort allt mitt intresse för politik, historia och geografi. Tyvärr alla ni som bryr er. Så länge jag inte hamnar i en konkret situation där jag måste ta ställning för att det betyder något, t.ex. om jag skulle ha vetorätt i valet om USAs president, så kan andra få bry sig åt mig och jag vet att det finns mer intresserade, insatta personer som klarar det så mycket bättre.

Så, nu har jag garderat mig mot era anklagelser så nu kan jag börja klaga utan att ni behöver ta mig på allvar. Är det inte liiite orättvist att jag som vanlig, frukostätande europé blir informerad om vad den nye, "svarte" presidenten i det fetmadrabbade I-landet i väst gjorde, minut för minut sin första dag på jobbet istället för att få veta mer om det sjuka läget i alla U-land i Afrika? (Ni ser, jag kan inte ens nämna ett exempel för jag har ingen aning om hur de har det där.) Testa själva att googla "nyhetsbyråer Afrika" och se vad det första ni får fram är... Just det. "Dating and love Afrika. Single Afrika leter etter en date. Se profiler og bli kontaktet-GRATIS". Nej tack, det var inte riktigt vad jag menade...

90% av världspressens nyheter kommer ifrån franska, brittiska och amerikanska nyhetsbyråer. Jag tror inte riktigt på det där med "ringar på vattnet-effekten" att man bryr sig mindre om nyheter ju längre bort de kommer ifrån. Media har ett så sjukt stort inflytande över oss, våra viljor, intressen och trender. Skulle varje tidning hämta 90% av sina nyheter från den ENDA stora byrån med afrikanska, asiatiska och latinamerikanska nyheter, IPS, skulle vi vara tvugna att bry oss. Bry oss lite mer än bara dagarna innan jul då afrikanerna överlever tack vare vårt dåliga samvete.

Ni kanske kan ha det i bakhuvudet nån gång när ni bryr er.

Nej, nu har jag ingen kontroll över den här utläggningen längre. Men den har iaf en grund... i ett gammalt skolarbete...

Hah, nu har jag slösat bort ännu en halvtimme av mitt liv. Dags att göra något nyttigt. Kolla på film kanske.

Make a change! / Kerstin

Kommentarer
Postat av: Malin

JAG HÅLLER ME!!!!!! SUCK!!!

2009-01-22 @ 19:41:17
URL: http://maoke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0